الثلاثاء، أبريل ١٧، ٢٠٠٧

رساله من الشاطىء



رسالة من الشاطئ



من المتعارف عليه أم المصيف يكون في أشهر الصيف الأولى يونيو ويوليو, وأغسطس
وإلى نصف سبتمبر, ففي هذه الفترة يمتلئ المصيف بالناس ويزدحم الشاطئ كثيرا
وتعم الضوضاء في المكان وينتشر صوت الأغاني والفزب والكرة وغيرها ..
وبانتهاء هذه الأشهر ومع آخر يوم يرحل الناس ويقل الزحام على الشاطئ, ويرحل الناس
تاركين المهملات على الشاطئ

يصبحوا كالغزاة الذين غزوا أرضا واستمتعوا بها و بعد استمتاعهم رحلوا وتركوها بلا أي
اهتمام
وي
عود الشاطئ بعد هذه الأشهر إلى الهدوء والنظافة والخلو من الناس إلا القليل,
ويصبح عالم آخر غير عالم هذه الأشهر.
ويظل بهذا الهدوء إلى أن تأتي هذه الأشهر أو إلى أن يأتي يوم شم النسيم ففي هذا اليوم
يعود المصيف والشاطئ إلى أشهر الصيف وكأنه في أعز أيام الصيف ويصبح أكثر,
ازدحاما من أي يوم في السنة ويصبح الشاطئ ممتلئا بالناس إلى أبعد حد
..

وكأن ما يحدث في أشهر الصيف كلها يحصل من جديد وفي يوم واحد وهو يوم شم النسيم
,
ولكن هذه المرة يغزوا الناس الشاطئ بشكل رهيب ويستمتعوا بالبحر واللعب
ومن ثم يرحلون مخلفين المهملات
فيشوهوا وجه البحر في هذا اليوم

فينحصر شكل الاستمتاع بهذا اليوم عند معظم الناس بالخروج إلى البحر وأكل الفسيخ
على الشاطئ ..
فالشاطئ يفتخر باحتفاء الله به بتزيينه البحر بالشمس من فوقه,
فشم النسيم يعني النسيم لا شم الفسيخ فيفترض أن يتمتع الناس في هذا اليوم بالهواء ورائحة الورود
فهذا اليوم يتكرر منذ 7 آلاف سنة باختلاف الاسم
وأول من ابتدع هذا اليوم كانوا الفراعنة
وكان يسمى شمو
أي عيد الحصاد أو عيد الخلق ... لماذا ؟
لأن الأرض في هذا اليوم تكون متفتحة, فكانوا يتمتعون بما حولهم دون إتلاف شيء
فكل ما يطلبه الشاطئ أن يستمتع الناس به, وإن لم يقدروا على تزيينه
فلا يعملوا على تقبيحه
, ليظل حسن المنظر من أجلهم ليستطيعوا أن يستمتعوا به كل مرة

لأنه بعد انتهاء يوم شم النسيم يرحل الناس تاركين الشاطئ

ليعود إلى هدوءه مرة أخرى منتظرا الغزو القادم

هناك ١٤ تعليقًا:

david santos يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
sakayar يقول...

المهم إن الشواطيء بعد ما الناس تسيبها ما بنفعش حد يبوصلها من الأكياس الفاضية اللي باارمى عليها ... بس هوه كيوم بيبقى الجو فيه تحفة فعلا ... بغض النظر عن نوع الشم اللي هيحصل

Menas يقول...

WELCOM David

Menas يقول...

سكايار
انت مفهمتش ان اقصد ايه انا مقصدش اليوم بيكون عامل ازاى

انا اقصد شعور البحر
ان بيشعر

3ashe2elro7 يقول...

أجمل وقت تقعد ع الشط فيه ف الشتا و هوه فاضى بعيد عن زحمه الناس و الدنيا رايقه
بيبقى تحفه

كائن نورانى يقول...

يعنىا نتى بتغيظينا عشان رحتى يعنى

ماشى يا مينس


والله انا نفسى اروح بحر اوى الايام دى

بس هنعمل ايه

منتظرين الصيف ربك يسهل

ولو انه هيكون صيف متعب لكن ربك كريم

ابقى افتكرينا يا ست هانم

سلاموتو

الخيط الرفيع يقول...

كل اليحسيت بيه وأنا بقرأ الكلام دا

اني متغاظه جدا ونفسي اروح عند الشاطئ انا كمان

يا بختك
بفتح عيني علي الأخر عشان الحسد يعمل عميلو معاكي
ههههههههههههههه
ظريفه

هه

MaMaDo يقول...

البحر بيضحك ليه و انا ماشى اتفرج على ...هتشى..الحمد لله

جمد اوى الموضوع ده اخير البحر لقى حد يعبر عن الى بيحصله

الموضوع ده مولعه فى التحقيقات

مع السلامو عليكو بقى

مجـلة جــوا نـا يقول...

انا داخل بعد التحية الاول أقولك الموضوع جميل بجد
واللي في جوانا أروع كمان
الحخاجة التانية الراجل الأقرع اللي فوق ده
مشيه من هنا

Menas يقول...

عاشق ....توشكر على الرد

اما كائن نورانى ولبتون حرام عليكم مش ناقصه عين هيا
وطبعا اسأل عليكم هو انا اقدر

الهو
يا اهلا ممكن اعرف ليه هتشيت كنت كمل

اما جوانا
شكرا جزيلا
وحاضر اشيه مشيلهوش ليه

Unknown يقول...

على فكرة ف اليوم ده الناس بتاكل فسيخ
اما البحر فيشــــم ريحته ...يا ساتر

sakayar يقول...

مبروك على الشكل الجديد وعقبال أي حاجة فـ أي وقت

غير معرف يقول...

مبروك على التجديدات

بس كانت عجبانى اكتر الاول

سلام

Menas يقول...

اهلا بنيو اميدج عندنا

شكرا سكايار باشا

اما مجهول هانم او افندي
انا كمان الشكل الاول عاجبني اكتر
بس انا بحب التغيير

عشان الملل
وعموما توشكر على التعليق