الأحد، مارس ١١، ٢٠٠٧

؟!؟


ليــــــــــــــه كا ما احب حد بيبعد عنى
( البعد مش بعد مكان البعد بعد مشاعر)
يمكن
اكـــيـــــــــــــــــــــــد
العيب مني
بس اعمل ايه لو سهروا مرة الليل زي
يفكروا فيه زى ما بفكر فيهم
ممكن يفهموا ويقدروا
والله بحبهم
بس مشكلتي اني بحب من غير حدود
والثقة عالطول
مشكلتي اني مبعرفش اقــــــــــــــــــــــــول



هناك ٩ تعليقات:

♥ BaToOoT ♥ يقول...

ايه ياواد يامنووووووووس انت

انا ياواد اصلن مش شايف قدامى بس صوعقت من كلماتك دى


فى ايه عالمسا كده؟

وربنا انا مهيس وانتى سمعتى صوتى ووانا مش قادر اتكلم بس مش هعرف اانام وى هيجلى نوم الا لما ارد هنا

فى ايه بجد

ياحبيبى احنا عارفين من غير ماتقولى

بس الثقه دى منوس مش تديها لاى حد تحبيه كده والسلام

وبرضه مش اى حد تحبيه من غير حدود

الناس اللى تحبيهم بثقه عمياء دوول تقريبن ناس معينه واكيد فهمانى



انا عارف انك مش هتفهمى حاجه منى بجد انا بسقط خلاص

بس بجد


لازم تاخدى بالك عشان لو اتصدمتى فى حد هتبقى صدمه صعبه ومش هتعرفى تتجاوزيها بسهوله


وبيعدى عليكى مع اللى بتحبيهم اوقات ثقتك فيهم بتزيد مع الوقت والمواقف
مش من يوم وليله

فاهمنى يامنوستى؟

عمومن انا هرد تانى بكره وبينا موبيلات بقه


ومش كل اللى حبيتهم بعدو عنكى ولا حاجه!!

بيتهيألك

احنا موجودين ديمن معاكى وحواليكى وبنفكر فيكى زي مابتعملى

وبنحببببببببببك والله العظيم

انت ياواد سايكو وربنا

ويامنوس لو مش بتعرف تقول بتبان من التصرفات والمشاعر الجميله اللى بينا
وحاجات تانيه
كتيره اوى

والمسجااااااااات ولا ناسيه دى

ههههههههههههه

ده اللى يشوفها يقول اننا بنبعتها لأولاد

ههههههههه

بس برضه لازم تحاولى من وقت للتانى اللى بيحبك مننا بيبقى محتاج يسمعها منكى

فاهمنى؟؟


عمومني اواد انتبطل السايكو اللى انت فيه

طب انا سايكو ماشى مقبوله منى

بس انت السياسى الخطير تبقى سايكو ازاى بس

فهممممنى

تصبحى على خيرون منوستى

وتنسى افكراك الغريبه دى وبينا كلام تانى

ومعلشى لو لبخت هنا خلاص وربنا هقع من عالكرسى

انت عارفه منسوه لو كنت قدامى احمدى ربنا بقه

يااااااااربى

بقيت بحس انى ام8 اتفال

واااااااااااااااااااااء

انتى منهم

وماماتى كماااااااان

وااااااااء
تصبحى على خيورن منوستى

وتصحبى ناسيه كلامك الغريب ده:)

غير معرف يقول...

ممكن أقول رأي ؟

طبعا من غير ما تردي هقولك أنا حره أقول رأي من غير إذن من أي حد

معلش مقدمة رخمه لا بد منها

المهم بقى ياض يا مفعوص انت احنا عندنا تلت محاور
هو انا معدتهمش بس متاخديش ف بالك انتي

بص يا منوس

1- لما بحب حد بيكون ف الحب دا جزء إنساني بحت ملوش أسباب يعني بحبك إنسانيا وخلاص بدون سبب ولا مقابل
اللى هو الحب اللى بيخليك تقرب منه مبدئيا

2- لما بيكون الحد دا فيه من الصفات الحميدة اللى يشد الناس ليه فبتحبه حب من نوع تاني .. اللى هو الحب اللى بييجي بسبب ان فيه تفاهم وارتياح للشخص دا

3- لما أحب شخص الحبين الاولاني والتاني بدخل معاه ف مرحلة عميقة شوية .. وعلاقتي بيه بتبقى قوية إلى حد لا بأس به لكن هي متعتبرش صداقة

4- ف المرحلة دي أنا عرفت عنه مثلا 50 في المية
غلط إني أكمل الخمسين الباقيين من دماغي وأثق في الشخص دا ثقة عمياء لأن رغم علمي بكتير من صفاته الجميلة وارتياحي ليه أنا لسه برضو معرفش حاجات تانيه لأننا ملحقناش
وغلط برضو إني أعامله كإنه لسه غريب وأفضل عاملل حدود أكبر من اللازم وخايف من الخمسين ف المية الباقيين

5- لما فيما بعد أعرف عن هذا الشخص طبع سيئ أو صفة غير حميدة
اوعـــــــــــــــي تتصدمي
اللى عرفتيه قبل كدا مكنش غلط ومتعمليش ديليت لكل اللى فات
وإن كنتي هتعملي زائد+ وتضيفي له شيئ شيئ

6- بالنسبة للاكتشاف الجديد بقى هيبقى لي موقف
وهو إني أحاول أغيره
لو متغيرش فهيبقى لي موقفين
لو كان عيب ممكن أتحمله ومش كبير ولا مخالف للمبادئ فأنا هاخد الناس بايجابياتها
ولو كان صعب عليا نفسيا وعقليا وخلقيا إني أتحمله
فهتبع قاعدة:
عشان أتنازل لازم تنزل
ومكانة الشخص دا مش هتفضل زي ما كانت
بس مش معنى كدا إني هقطع العلاقة



أجمل ما فيكي مشاعرك العزيرة النقيـــة
احميهم بالتخطيط العقلاني والتأني في التفكير
عقل + قلب = حياة أفضل
وطعموا ولادكو وريحوا بالكو

كركركركركر

محض روح يقول...

طيب ادام انتى عرفه مشكلتك
انتى لما بتدى بتدى من غير ماتفكرى ممكن بتدى مشاعرك اصلا لحد مابيقدرش ده حد معنودش استعداد اصلا يستقبل المشاعر ده
فلازم لما تدى يكون عندك ثقه فى ان الى هيستقبل المشاعر ده هيحافظ عليها
علشان هو بيحبك اصلا
ومشكلت التعبير عن الحب مشكله ازليه مش عندك لوحدك
بس لو الادامك حسك مش حتجتاجو تتكلمواصلا
الكلام هيكون واصل من غير متقوليه
لزم تفكرى ابل ماتحبى اوتدى الثقه لحد مايستحقهاش
مشعرك مالك متخليش حد يستنزفك فكرى ابل متقولى انا بحب
ويارب يديكى الى انتى عيزاه
:)

دكتور مستكنيص يقول...

عارفة ياكلماتي كلنا بنمر باللحظة دي لحظة موقف سلبي معين من شخص عزيز علينا ساعتها بنحس الإحساس اللي ماليكي ده لكن بجد خديها من أخ كبير هيمر الوقت يوم أو اتنين وهيختفي الإحساس ده من عندك يإما هتكتشفي إن الشخص اللي مزعلك مكنش يقصد ياإما هتلاقي طاقة حب حواليكي من ناس تانية تعوضك وتملاكي عشان كده ياريت ياكلماتي بلاش تظلمي نفسك وتحمليها فوق طاقتها والكلام اللي من نوعية أنا مشكلتي كزا وعيبي كزا لأن مفيش بني ادم مقالش كده في يوم من الأيام وزي ماقلتلك بجد حالة مؤقتة وهتعدي

Menas يقول...

بجد انا مش عارفه اقول ايه سواء لبطوطة او هدهد او محض روح او الدكتور مستكنيص صاحب خفة الدم بجد مش بهزر
انا بشكركم بجد
بس احب اوضح حاجه لبطوط انا عارفه انكم حواليه بس يمكن فى احساس معين مش وصلى فاهمه
اما بالنسبه هدهداحب اوضحلها انى بحاول اخلى عقلى يمشى مع قلبى
والله دى كانت شحنه ولازم تخرج حتى لو ....

غير معرف يقول...

أيوه امسكيهالى بقى
ماشي يام شحنه
ماتيجي أحطك في الساعه بدل الباطرية

كركركركر

Menas يقول...

مش هقولك غير مقولتي لاى حد ظريف
تصدقى ان حس الدعابة عندك عالى
لا بجد مرحه
يا خساره ما فيش اموشن يوصلك اللى عايزه اقوله
فى ضحكة معينه كده لامش صفره عشان دماغك متروحش لبعيد خاليها مكانها

Halawa يقول...

هخد كلمة من عمي صلاح

الكلمة ايد
الكلمة رجل
الكلمة باب
الكلمة نجمة كهربية في الضباب
الكلمة كوبري صلب
فوق بحر العباب

اتكلموا ماحلى الكلام ماألزمه
ماأعظمه
في البدء كانت كلمة الرب الاله
خلقت حياة والخلق منها اتعلموا

اتكلمي واتكلموا

sakayar يقول...

فمنهم كاتم محبته قد كف شكوى لسانه وقطع
ومنهم بائح يقول اذا لام عذول ذر الملام ودع
أليس قلبي محل محنته وكيف يخفى ما فيه وهو قطع
أين المحبون والمحب لهم وأين من شتت الهوى وجمع
لهم عيون تبكي فوا عجبا لجفن صبّ اذا هما ودمع
قد حرّموا النوم والمتيم لا هجوعا اذا الخلي هجع

بالباب يبكون والبكاء اذا كان خليّا من النفاق نفع
تشفع فيهم دموعهم واذا شفع دمع المتيمين شفع
"بحر الدموع" لابن الجوزي